Ett par dagars distans...

Juletid innebär att det inte blir så mycket varvstid. Vi lämnade Kållandsö och båten för ett par dagar sedan med känslan av att vi faktiskt kommit en bra bit framåt! Dagen innan det var dags att packa ihop bjöd decembervädret på snö i maskinrummet! Det är inte alla gånger man får uppleva det! Efter helgerna kommer arbetet fortsätta med att byta bottenplåtarna i aktern.

Varje vecka innebär att fler bitar faller på plats rent beslutsmässigt. Val av utrustning, tillvägagångsätt, omfattning på ingrepp etc. Vårt mål är att få till en bra båt inför en fortsatt 15 års period av missionsbåtsverksamhet i Sverige! När vi nu påbörjat arbetet inser vi mer och mer hur nödvändig denna satasning är! Vi hade inte kunnat vänta mycket längre med dessa ingrepp! Det absolut rätt tid nu!

Detta märker vi även när det gäller teamarna från Blå Kust som är uppe och jobbar! Detta året har vi verkligen fått in duktiga "jobbare" på bibelskolan. Vilka kämpar! Nu börjar vi kunna pricka av på listan när det gäller arbete i gästhytterna, i korridoren, ankarboxen, bogproppellerummet etc. Samtidigt är det mycket jobb kvar! Salongen, besättningshytterna, byssan, styrhytten väntar!

Det var även gott när vi fick upp lite el- och ventilationsfolk som angrep sina specialområden. Vi har även fått hjälp från frivilliga när det gäller svetsning och vvs. Vi är i stort behov av alla er som kan tänka sig att hjälpa till!
Det kommer bli en hel del jobb när den nya utrustningen kommer! Vårt mål är att här på webben pressentera lite mer exakt vilken typ av hjälp vi behöver och när.

Stort tack till alla er som tror på det här och backar upp med praktiska insatser, gåvor och annat stöd!

En god jul önskar varvsgänget!!



Skärbrännarväder!

Är vädret bra eller inte? Det råder delade meningar om detta här på Kållandsö varv! Det är hyfsat milt och uppehåll vilket jag tror pojkarna som jobbar utomhus nere i dockan uppskattar! Just nu håller de på att skära bort plåt som skall bytas i aktern. Vinkelslipen, skärbrännaren och släggan används flitigt. Det kommer att bytas mer plåt än vad som först var tänkt. Detta beslut innebär att det blir ytterliggare kringjobb med att frilägga bottenplåtarna från betong (barlast). Innan vi kommer åt att bila bort betongen måste diverse rör och plattjärn plockas bort.

 

Igår blev det sent. Vi jobbade till 23.00, bl.a. med att plocka bort rör och flexa bort plattjärn som durken i maskin vilat på, men också med att göra rent den gamla gråvattentanken från rost. Tanktaket är helt slut och det innebär ett alltför stort jobb att reparera. Därför har beslutet tagits att göra en ny större tank istället. Den nya tanken kommer även vara utformad så att vi ligger steget före och är beredda på skärpta krav som kan komma.

 

Det blev som sagt sent igår, och därför råkade det bli lite sovmorgon idag. Dock avbröts den 07.30 av brandlarmet. Man vaknar illa kvickt och ej helt påklädd rusade jag upp på bryggan för att kolla panelen. Det var sektion 3 som larmade, och väl nere bland hytterna möter jag Zip som börjat slipa i kabelförrådet. Brandlarmet hade utlöst pga. av damm och det blev ett gott skratt åt den smått brutala med effektiva väckningen.

 

Imorn kommer teamarna upp, det kommer bli skoj! Det brukar alltid bli go stämning och även de fasta varvsarbetarna verkar gilla det! Det vi kommer satsa på är att göra klart hytter, kabelförråd och bogpropellerrum, vilket innebär en del målningsarbete. Vi kommer även börja i maskin och skrapa färg på skott och bordläggning så att vi sedan kan måla. Efter jul börjar den nya utrustningen att komma och det skulle då vara skönt om vi gjort klart så mycket som möjligt innan dess, så att vi kan börja med installationen.

Återigen, du är varmt välkommen upp till varvet! Det finns jobb för alla! Särskillt de dagar teamarna från Blå kust inte är här!

 

Hälsningar
Daniel Kroon

 


Wow, vi ligger i fas!

Trots att det ser ut som stryk ombord, och trots att båten just nu skulle sjunka som en gråsten, så är allt som det ska! Att använda sig av uttrycket att allt går efter planerna är fel, det dyker upp nya saker allt eftersom. Dock känns det som vi har grepp om läget och ligger i fas tidsmässigt.

Samtidigt är det lätt att bli missmodig när man ser hur arbetet växer, men efter ett tag samlar man ny kraft och nytt mod. En del arbeten och delmoment börjar bli klara! Det tillsammans med god arbetsgemenskap gör att det finns en hel del glädjeämnen!

I maskin är allt gammalt borta nu och det ser lite tomt och öde ut! Det har varit en hel del jobb med att bila bort betong i kölen för att komma åt propellerhylsan samt för att frilägga plåt som skall bytas. Strategivalen är gjorda och mycket utav den nya utrustningen är beställd. Det kommer kännas gott när vi börjar plocka samman båten igen. Än så länge har vi bara rivit ner.

Ett intensivt arbete med att göra i ordning hytterna har pågått parallelt med maskinjobben.  Vi närmar oss nu en milstolpe då ramverket som durken vilar på nu är uppfräschad och målad. Gamla rostiga järn är utbytta och betongen i botten är rengjord. Även kättingboxen och andra lite mer dolda utrymmen är rengjorda och målade. Nu måste vi även börja ta tag i eljobb samt ta ett grepp om byssa, salong och styrhytt! Till detta behöver vi all hjälp vi kan få! Välkommen till Kållandsö varv!

Det börjar bli öde och tomt i maskinrummet, något saknas!

RSS 2.0