Skåre ungdomsgrupp

15-18 aug 2008 Shalom ungdomsgrupp från Skåre, Karlstad i Värmland.

Strax efter lunch startade vår resa från Skåre. Vi var 13 ungdomar och tre ledare som stuvade in oss i två minibussar. Vår resa skulle visa sig innehålla en del äventyr och det fick vi erfara redan på ditvägen, då vi mötte fyra förrymda hästar. Fast det klarade upp sig och vi kom fram i rätt tid till en välsmakande varm kvällsmat. Vår första kväll fick vi prova på lite segling och det var inte det lättaste då vi landkrabbor inte förstod båtspråket. Men vi lyckades ta oss i hamn och fick se en vacker solnedgång.

Första morgonen var vi ett trött gäng som vaknade efter en sömnlös natt eftersom pumptoaletten gått “jämt hele tia!” Besättningen konstaterade att vi hade lite dricksvatten och därför gick Shalom till Oskarshamn för påfyllning. Vår skeppare Birger var tvungen att gå i land och därför styrdes kosan till en naturhamn där vi spenderade resten av dagen och natten. Tyvärr blev det ingen mer segling den dagen fast vi roade oss med mycket annat så som fiske, femkamp och bad. Under dagen blev vi även undervisade i diverse båtkunskaper.

När vi vaknade upp till den dag då vi verkligen skulle prova på segling möttes vi av regn, blåst och rejäla vågor. Klädda i regnställ från topp till tå, med vissa undantag, trotsade vi ovädret och gav oss ut på ett stormigt hav! Större delen av gänget kände av gunget och mådde lite illa men vi lyckades ta oss i land. För att ladda batterierna igen åt vi lite fika och myste i salongen. Vi gick för motor till Oskarshamn där ett extremt godissuget gäng sprang i land för att stilla behoven. På båten hade vi en trevlig kväll med “Så ska det låta” och en verkstadsgudstjänst då vi alla medverkade på ett eller annat sätt.

Idag är våran sista dag här på Shalom och den bjöd oss på ett bättre väder än igår. Vi har seglat med endast focken som segel, städat våra hytter och fått besök av pirater. Det sistnämnda slutade blött… Vi kommer snart att samlas för att samtala om livsfrågor och det är något vi gjort varje dag.

Vår resa har innehållit allt mellan himmel och hav och det har varit en härlig helg med sköna människor!

Tack från oss i Skåre, genom Johanna, Unni och Dymling.

Värmland konfa

Hejsan. Vi är från Töcksfors, Arvika & Årjäng. Sammanlagt är vi cirka 80 konfirmander. Vi bor på Skeppsgården i massa olika stugor och hus. Vi har varit här i en vecka & alla stortrivs. Varje eftermiddag efter lektionerna har vi åkt ut med båten Shalom.

På båten sitter vi mest och slappar & badar i det böljande blå. Vi kan kasta oss i en lian och utför ett stup på 11 meter. Om man vill kan man även klättra upp i masten på Shalom som är 22 meter hög. Varje dag på båten så har ledarna Gustav, Ola, Jakob & Josefin tävlat mot varandra i olika sorters tävlingar, som t.ex. simlöpning, bibelfrågor och tennisboll runt buken. Den slutliga vinnaren blev Jakob med assistans av Josefin.

I hamnen finns en liten butik som snabbt blev utsåld av alla godisgrisar. En dag när det var kuling på havet så var vi tvungna att vara på gården. Då hade vi en lyckad fotbollsturnering där ledarna vart totalt utklassade av Lag 2 med 9-4. Trots kulingen på havet så var det toppenväder på gården.

På kvällarna har vi haft andakter och då har ledarna berättat om sina liv och möten med Gud. En kväll när vi hade andakt med nattvard hade vi lägerbål innan. På lägerbålet fick de som ville ställa upp med bidrag. Varje dag sattes de upp en tipspromenad. De som gick tipspromenaden hade sedan chans att vinna fin fina priser sedan på andakten. En del trodde nog inte att det skulle vara så roligt på lägret men det blev otroligt kanon toppen!

Sommarvecka 25

Jönköping var påmönstringshamn för andra sommarseglingsveckan. En överfull båt tog sig upp i Värnen mot Karlsborg och sedan in i kanalen där Malfors, Bergs slussar, Söderköping besöktes. Mycket folk besökte bryggmötena och det fina vädret följde hela vägen. Besättningen bestod bland annat av ett ungdomsgäng från Ursviken, ett grupp från Kärda utanför Värnamo.

Efter att Söderköping besökts var det dags att ge sig ut på havet igen. Loftahammar var först ut och därefter seglade vi ut i skärgården och lade oss vid Djupesund. Där förberedde vi oss för midsommarafton. En jättehärlig midsommarfest hade vi tillsammans med tal, lekar, uppdrag, god mat och andakt. Framåt eftermiddagen lämnade vi för att ta oss in till Blankaholm där bilar väntade att skjutsa oss till Västra Gård. Där fick vi dansa kring midsommarstången. Senare på kvällen hade vi ett riktigt härligt möte där Jesus berörde många människor.

När vi dagen efter tog oss till Sandvik på Öland möttes vi av många starka vindar och det var tveksamt om vi skulle kunna ta oss in i hamnen. Men efter bön så kunde vi segla in och förtöja vid kajen. Det krävdes dock elva tampar i land för att hålla båten fast mot normalt fyra förtöjningstampar. Veckan avslutades på Öland med ett härligt möte i Sandvik och ett söndagsmöte i tältet på Böda camping.

En fantastisk vecka med många Gudsmöten och en god eftersmak.