Gullbranna konfa. 6 -8 april

Måndagen den 6 april så kom vi till båten Shalom. Först så bestämde vi vilka som skulle sova i vilka hytter. Efter det så fick vi reda på regler och säkerhet på båten. Sedan fick vi mat (kyckling & ris), mycket gott! Senare efter ett tag så kastade vi loss. Vi gick i land vid Figeholm, vi sov även där på natten. Dagen var både rolig och bra!

Tisdagen den 7 april så vaknade vi (observera att två personer saknades) klockan 8, halv nio serverades det frukost. Mums! Efter det undervisnade Henrik om församlingar och kyrkan. Efter att ha suttit stilla gick vi ut med Bengt och lekte, snappa näsduk och fotbollsbrännboll, väldigt roligt och väldigt jobbigt. Därför fick vi efter det ta en stunds lugn och hämta andan igen, innan det var dags för mat. Sedan var det dags att segla vidare. Vi hamnade på Uvön, vilket var en mycket fin ö. Där fick vi en och en halv timme till att göra vad vi ville, vilket resulterade i att de som Malin beskriver såhär; ”jag beundrar deras idioti” tog årets premiärdopp. Friskt och härligt, och en smula krampartat. Väl varma och goa skulle alla gå i land på ön, hitta ett ställe att sitta på för sig själv och läsa två bibelverser. Med hjälp av dessa skulle man senare skapa två konstverk, däribland hjärtan, stjärnor, stegar, kottar, älgar och djupa funderingar. Efter det åt vi hamburgare med pommes till kvällsmat vilket följdes av lekar och andakt, där Birger berättade om Guds hjälp under skeppets byggnation. Senare på kvällen natt- seglade vi på det sovande havet under stjärnorna.

Onsdagen den 8 april vaknade vi, något senare, något tröttare. Vi samlades i salongen för att äta frukost (observera än en gång att två saknades). När magarna var mättade, var det dags att dra igång städningen. Sedan var det dags för att ”dela tankar” där Alma delade några tänkvärda ord med resten av gruppen. Detta följdes av lite fritid, då de som än inte fått chans att klättra fick göra det, och de som ville kila in till stan fick göra det. Nu har vi precis ätit, fått lite information, avslutat och väntar på att åka hem. Resan har varit otroligt rolig, och jag hoppas och vet att de flesta har utvecklats och fått ut något av detta, på alla plan, vare sig det handlar om skratt eller grundinställning.

Hammarby Konfa, 3-5 april

”Hur ska vi alla få plats?”
”Skönt väder”
”Mysigt när vi var i naturreservatet”
”Samarbete”

Vi kom hit till Shalom på fredagskvällen. Först vad det samling i salongen med lite info, mat och presentation. Vi åkte en tur på kvällen och då hade vi lagaktiviteter på däck. Kvällen avslutades med andakt och ledarnas skönsång :-)

Tidig frukost på lördagen, redan klockan åtta!!!! På förmiddagen hade vi undervisning i två grupper, en på båten och en i missionskyrkan. Efter middagen kastade vi loss. Seglade till ett naturreservat. Vi hade femkamp då lag tre vann. Femkampen avslutades med ett första dopp för många, och därefter vad det skönt med ”tysta halvtimmen” skönt att sitta vid vattnet och bara ta det lugnt, tänka! På kvällen seglade vi tillbaka till Oskarshamn, och under färden gjorde vi charader i salongen. Ett bildspel, lovsång och bön blev kvällens andakt.

På söndag förmiddagen var vi i grupper som förberedde olika saker till gemensam Gudstjänst, bla sång drama och böngrupp. Gudstjänsten blev bra och efter det avslutades helgen med lunch innan hemfärd.

St Johannes, Värnamo, grabbarna

Den 29 till den 31 mars hade vi ett gäng sköna konfakillar ombord på båten. Här kommer berättelsen från resan utifrån tre av killararnas upplevelse!

Shalom, Hej på hebereiska. Man kan säga att vi verkligen fick ett varmt välkommande. Vi började åka från Oskarshamn och fortsatte till öland det var skitkul. På kvälllen när vi gick i hamn hade vi massa skoj. På Lördag morgon var alla trötta, många måde dåligt men efter ett besök oss Ica mådde de flesta bra. Vid middagstid fortsatte vi till vårne vik och hade femkamp. Vissa tog ett lätt bad men det var nog inte med meningen. På kvällen hade olika akeviter det var många skratt på andras bekosnad.

Henry, Erik och Jakob.

St Johannes, Värnamo, tjejerna

Hej. Vi är ett gäng på 30 konfirmandtjejer från värnamo som har varit på läger på Shalom. Det har varit jättekul och mysigt att få bo på en båt några dagar och se hur livet är här. Vi klev på båten och fick våra hytter. De var ganska små men mysiga. Sedan kastade vi loss från Oskarshamn och åkte till en öde ö, som hette uvön, där vi sov under natten.

På kvällen lekte vi massa lekar och hade väldigt roligt. Vi bad och sjöng och sedan gick vi och la oss. Det var ganska svårt att somna på kvällen för alla andra pratade och skrattade.

På måndagen när vi vaknade gjorde vi oss i ordning och delade upp oss i två grupper. Den ena gruppen fick gå ut och den andra stannade inne. När man var inne fick man leka en lek där man skulle hitta sin "pojkvän". Det var kul och det blev mycket skratt. De som var ute lekte också massa lekar. De var i olika lag. Birger och Daniel sa saker man skulle hämta ute i skogen och så fick man poäng för det. Efter att ha värmt oss i båten kastade vi loss och åkte till en annan ö, furön. Där lekte vi ännu fler lekar. Två busiga tjejer badade i havet. Det var ca. 8 grader i vattnet. De som ville fick prova på att klättra i masten. På eftermiddagen åkte vi tillbaka till Oskarshamn för det var stormvarning på tisdagen. Vi lekte charader på kvällen och hade skoj. Vi slutade kvällen med andakt och Birger berättade om hur båten kom till med hjälp av alla bönesvar. Det var lika svårt att somna denna kvällen också fast alla var mycket tröttare än förra.

På tisdagen var det dags att packa och städa hytterna.Vi hade undervisning om Jesus och den kristna tron. Vi städade och åt och fick även gå en liten stund på stan.

Tack för en trevlig tid på Shalom. Nu åker vi hem till Värnamo.